Szukaj na tym blogu

Zdrowie, witalność i dobre samopoczucie

Znajdziecie tu informacje na temat zdrowia, przyrody, medycyny naturalnej, wegetariańskie przepisy, recenzje tematycznych książek oraz artykuły dotyczące życia w harmonii ze światem. Odkryjecie także wkrótce wskazówki na temat przedmiotów pomagających w utrzymywaniu zdrowia i sprawności fizycznej.

Poruszamy kwestie żywienia wpływającego na nasz organizm. Przepisy przedstawiają nie tylko potrawy, ale są pomocne także w utrzymaniu zdrowia, sił witalnych oraz udanego samopoczucia.
Blog podzielony jest na części oznaczone etykietami - po prawej stronie pasek wyboru.
Zapraszam do obserwowania bloga oraz zapisu na newsletter : )
Żyjmy długo i zdrowo!

wtorek, 24 stycznia 2017

Cykoria sałatowa, radicchio




Cykoria zyskuje coraz większą popularność w naszej diecie. Bardzo zdrowa, polecana w diecie cukrzyków, nowotworowej czy też odchudzającej. Korzystnie wpływa na odporność organizmu. Soczysta, łatwa w przygotowaniu do spożycia, lekkostrawna – to tylko niektóre z jej wielu zalet. Poniżej prezentuję najważniejsze z nich.


Zalety cykorii:

  • niskokaloryczna: 21 kcal w 100g
  • ma działanie probiotyczne
  • zawiera inulinę (związek, który obniża indeks glikemiczny pokarmów, normalizuje poziom cukru we krwi i zapobiega zaparciom)
  • przyspiesza przemianę materii
  • pomaga w walce z Candidą
  • korzystnie wpływa na cerę
  • obniża poziom trójglicerydów
  • działa żółciopędnie
  • stosowana jest jako lek moczopędny i wzmacniający nerki – smak gorzki to smak zimowy
  • zawiera antyoksydanty, pomaga w leczeniu nowotworów – zawiera 4 razy więcej antyutleniaczy od sałaty rzymskiej
  • zawiera żelazo, pomaga w leczeniu anemii


Pozorną wadą tego warzywa jest gorzki smak, który możemy jednak poprawić dodając wyraziste składniki, jak na przykład: miód, ogórki kiszone, jogurt naturalny, sok z cytryny, owoce, musztarda. 

Dlaczego określiłam to „pozorną wadą”? – otóż smak gorzki pożywienia jest bardzo zdrowy. Słone i gorzkie pokarmy powodują ruch energii w dół, sprowadzając ciepło do wnętrza organizmu i ochładzając warstwy zewnętrzne. Dzięki temu mniej odczuwamy zimno zewnętrzne – szczególnie w zimie.

Cykoria może być świetnym składnikiem sałatki, surówki, możemy ją dusić, faszerować lub zapiekać w piekarniku.



Czerwona cykoria nosi nazwę radicchio. Pobudza apetyt i wydzielanie soków trawiennych.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz